Wat is het Plantagekoor?

Dit jaar, in 2024, bestaat het Plantagekoor 30 jaar.
We hebben zo’n 40 leden, gelijk verdeeld over de vier zangstemmen.
We zijn een enthousiaste en gedreven groep zangers, met een informele sfeer.

Klassieke muziek

We zingen een breed scala aan klassieke muziek: van 15e eeuwse madrigalen en 17/18e eeuwse cantates tot modern werk – maar ook Schuberts Stabat Mater, een vrij onbekend maar fabelachtig mooi stuk, waaraan we veel plezier beleefden. Hetzelfde geldt voor Cantique de Jean Racine (van Gabriel Fauré) of het Oratorio de Noël (van Saint-Saëns) en voor Dixit Dominus (G.F.Haendel).
Recentelijk hebben wij de Johannes Passion van J.S. Bach uitgevoerd.

Moderne muziek

Het Plantagekoor zingt ook moderne muziek, van onder meer Francis Poulenc, Arvo Pärt (Magnificat), Ton de Leeuw, Bernard Zweers, Julius Röntgen, Albert de Klerk, Jurriaan Andriessen, Hendrik Andriessen, Henk Badings en soms van Bert ’t Hart zelf. In de loop der jaren hebben we een eigen “Plantage”-geluid weten te ontwikkelen.

Artistieke leiding

Het Plantagekoor staat onder de enthousiaste leiding van Bert ’t Hart (1956) als bindende factor. Bert richtte het Plantagekoor zelf in 1994 op en is dirigent, artistiek leider en cantor-organist. Hij is afgestudeerd in koordirectie, orgel en kerkmuziek (conservatoria Utrecht en Tilburg). Tijdens repetities begeleidt hij het koor op piano, zingt hij diverse partijen mee en dirigeert hij tegelijk. In de Amsterdamse koorwereld is hij een begrip.

Plantagebuurt

Het koor is genoemd naar de Plantagebuurt in Amsterdam (rond de Plantage Middenlaan, plantagebuurt_rond_artismet o.a. Artis, Hortus en Het Tropenmuseum). In deze groene historische buurt houden wij onze repetities.

Het Plantagekoor Leden:

Pieter de Graaff
Wouter Ritsma
Frans Bedaux

Bestuursleden zijn niet bezoldigd, en mogen maximaal drie jaar in functie blijven.

Het Bestuur wordt momenteel gevormd door:

Koosje Hofman Plantagekoor
Erik-Jan Vlieger secretaris Plantagekoor
Annette Boenink penningmeester Plantagekoor
René Bruijstens assessor Plantagekoor

Met daarnaast een belangrijke taak voor:

Communicatie, website, social media: Koosje Hofman, Pieter de Graaff, René Bruijstens

Elk jaar vindt een Algemene Ledenvergadering plaats, waarop besluiten worden genomen en bestuursleden benoemd. Zo nodig is er tussentijds overleg, informeel. Vergadertijgers zijn erg zeldzaam bij onze koren.

Elk jaar wordt een Financieel Jaarverslag gemaakt, en een Balans plus Verlies/Winstrekening. Deze stukken zijn openbaar voor alle leden.

Voor het koor heeft het Vocaal Ensemble Amsterdam zowel Statuten als een Huishoudelijk Reglement voor dagelijkse zaken.

Diverse koorleden nemen allerlei taken op zich, zoals promotie, publiciteit, ledenwerving, het maken van affiches, folders en programmaboekjes, de organisatie van onze studiedagen en workshops, het doorgeven van “huiswerk”, het regelen van bloemstukken, of de afstemming met muziekpedagoog, solisten, instrumentalisten, etc.

We zorgen samen dat onze artistiek leider met regelmaat publiciteit in de media krijgt, en dat onze uitvoeringen goed worden bezocht.

Het organiseren van die activiteiten gaat als regel spontaan, zonder straffe organisatie -en zonder topdown aansturing. We zijn samen verantwoordelijk voor elke uitvoering. Zo nodig corrigeren we elkaar. Er wordt veel gelachen.